DÁ SE GRILOVAT ZDRAVĚ?

„Cože? Vy grilujete? To mě překvapuješ.“ Takhle reaguje docela dost mých kamarádek a známých, když jim řeknu, že v létě se u nás doma hlavně griluje. „Grilování přece není zdravé a vy zdravě žijete, ne?“ Ano, my se snažíme žít zdravě. A i proto grilujeme. 🙂

JE TEDY GRILOVÁNÍ ZDRAVÉ NEBO NE?

Záleží na způsobu grilování. Při nesprávném grilování vznikají karcinogenní látky, které „ulpívají“ na jídle. Kdy?

  • když z masa nebo jiné potraviny při grilování odkapává tuk do „ohniště“,
  • když plameny „olizují“ jídlo (spálené jídlo nejezte, hoďte ho rovnou do koše),
  • když použijete nevhodné „topivo“.

JAK NA ZDRAVÉ GRILOVÁNÍ?

Základem je kvalitní gril, kvalitní „topivo“ a v neposlední řadě kvalitní potraviny.

My používáme plynový gril zn. Weber se zařízením pro odvádění případného tuku a jsme maximálně spokojeni. Tvrzení, že chuť grilovaného jídla ovlivňuje to, jestli je připravováno na plynu nebo na uhlí, není pravdivé. Chuť jídla ovlivňuje kvalita použitých surovin. A samozřejmě zvládnuté umění grilování.

Různé potraviny a druhy mas se grilují buď tzv. přímo nebo nepřímo. A taky se grilují při různých teplotách. Určitě je dobré se v tom aspoň trochu orientovat. Velmi dobře je to popsané v knize „Grilujeme s Weberem“, která obsahuje i velké množství receptů.

TIPY NA ZDRAVÉ GRILOVÁNÍ

  • Zajistěte, aby vám při grilování žádný tuk neodkapával. Grilujte spíš libovější maso, viditelný tuk odkrojte. Můžete grilovat menší kousky masa, budou rychleji hotové a tím pádem bude menší riziko vzniku karcinogenních látek.
  • Používejte při grilování speciální tácky nebo alobal (existuje silný alobal, který se neprotrhne). Nehrozí tak odkapávání tuku.
  • Maso určené ke grilování nemusíte vůbec marinovat. Zvolte kvalitní maso ze zvířat z volného chovu, nechte ho „rozležet“ v pokojové teplotě, osolte, opepřete, přidejte bylinky. A pouze ho velmi málo potřete olejem. Podávejte ho se zeleninovým salátem a dobrým dipem.
  • Pokud máte rádi marinády, použijte citrónovou/limetkovou nebo pomerančovou šťávu, kvalitní sójovou omáčku, med, česnek… Určitě nepoužívejte kupované marinády a už vůbec nekupujte naložené maso.
  • Na manipulaci s masem používejte kleště nebo lopatky, nikdy vidličku. Nebo ho napíchněte spolu se zeleninou na jehlu a udělejte si špízy.
  • Grilujte ryby. Hodně lidí, kteří ryby nemusí, si na jejich grilované podobě pochutnají. Jo, a alobal je v případě ryb skoro nutností (nehrozí, že vám kus ryby zůstane na grilu) 🙂 .
  • Grilujte zeleninu a ovoce, z těch mimo jiné neodkapává žádný tuk 🙂 . Rajčata, cibule, papriky, cuketu, lilek, kukuřice, ananas, mango, jablka, hrušky, meruňky, banán – to všechno můžete grilovat.
  • Nezapomínejte na houby a na sýr. My máme rádi Halloumi nebo ovčí sýr tzv. „uši“.

NA CO DÁT JEŠTĚ POZOR?

Na čistotu grilu, ten nezapomeňte před každým grilováním vyčistit. Když rošt zahřejete, dají se zbytky, které na něm ulpěly, snadno odstranit mosazným kartáčem s dlouhým držadlem nebo zmuchlaným kusem alobalu. Žárem se grilovací rošt důkladně zbaví pachů, tuku nebo zbytků jídla, čímž se „dezinfikuje“.

A dávejte pozor při manipulaci s jídlem. Dbejte na to, aby se syrové maso a nástroje, které se ho dotýkaly nedotkly masa hotového určeného k jídlu, ani dalších dobrot k jídlu. Dipy a případné marinády používejte čerstvé…

A JE TO 🙂

To, co je na grilování obzvlášť velmi zdravé je samotný pobyt venku, v přírodě. A taky dobrá nálada, která při něm nechybí. Když se navíc sejde parta přátel… je to ideální příležitost k uvolnění se a zbavení se každodenního stresu.

Vyberte si kvalitní suroviny, vyberte si správné „topivo“ a dejte pozor, ať vám neodkapává tuk. A užívejte si skvělého letního grilování jako my! 🙂

Co nejraději připravujete na grilu? Napište mi to 🙂 

Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.