MAMI, MĚ TO NECHUTNÁ

… ANEB, Jak přimět děti jíst zdravé jídlo

Našla jste nový recept a těšíte se, jak ho vyzkoušíte. Chystáte se s jídlem, vaříte ho s láskou, máte radost, jak to zdravé jídlo plné živin vašim dětem prospěje, a pak slyšíte… „jé, mami, tohle já nechci…“ Jste zklamaná a naštvaná.

To je normální. Jestli si myslíte, že moje děti jsou vždycky nadšené z toho, co jsem uvařila a chci, aby snědly, tak vás zklamu. Hlavně když přichystám něco úplně nového – to jsou velmi, velmi obezřetné a „mami, tohle já nechci“ slyším docela často.

Než začnete lamentovat, přemlouvat nebo zdravé jedení vzdáte, vzpomeňte si, jak na neznámé jídlo reagujete vy. Máte vždycky chuť ho ochutnat? Nebo býváte nedůvěřiví a spíš se vám do něj nechce? A když se odhodláte, chutná vám všechno nové hned napoprvé? Mně teda ne. 🙂 Ale protože jsem dospělá a vím, proč to dělám, tak ho sním, nebo minimálně zkusím. A příště si dám znovu a chutná mi to víc a víc a pak si, světe, div se, jídlo třeba oblíbím. A nebo taky ne, vždyť nemusíme jíst všechno… I když osobně musím říct, že je málo jídel, které by mi vyloženě nechutnaly – momentálně si na žádné nemůžu vzpomenout.🤔 Můj muž to má stejně. A měli jsme to tak s quinoou, pohankou, avokádem, domácím kváskovým pečivem, semínkovým chlebem a spoustou dalšího jídla a potravin.

Pamatujte si, že někdy je třeba jídlo (potravinu) dítěti nabídnout třeba i 20 x, než mu přijde na chuť. Někde jsem slyšela radu, abyste dítěti už nenabízela jídlo, které odmítne. S tím nesouhlasím. Samozřejmě, můžete zkusit konkrétní potravinu připravit jiným způsobem. Ale není důvod jídlo opět neuvařit a nezkusit ho dítěti nabídnout. Chce to jen trpělivost a nenechat se odradit.

A co s tím uvařeným jídlem?

Vřele vám doporučuju, abyste si ho nandala na talíř, posadila se ke stolu a v klidu ho snědla. Pokud je doma manžel, je ideální, když se k vám připojí. Ať to váš brouček/beruška vidí. Možná přijdou a budou chtít ochutnat. 🙂 A když ne, nic se neděje. Děti se učí nápodobou. A právě vás viděly to jídlo jíst.

My jsme doma domluvení, že každé jídlo, které uvařím, děti aspoň ochutnají. Vědí, že když řeknou, že jim to nechutná, nebudu je nutit a nemusí ho jíst. Výsledky ochutnávky jsou různé – někdy jim chutná a sní ho, někdy řeknou nechutná a někdy, že je dobrý, ale teď na něj nemají chuť.

Tak to příště zkusím znovu.

A mám pro vás ještě jeden tip. Když vaříte úplně nové jídlo (potravinu), udělejte ho jen trochu. Právě spíš jen tak pro chuť.

Odmítají vaše děti zdravé jídlo, ať děláte, co děláte? Manžel vás nepodpoří a naopak si sám libuje v „běžné stravě“? Jestli se vám přechod na zdravé jedení nedaří, ráda vám pomůžu. Stačí kliknout tady. 🙂

Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.