JEDETE NA VLNĚ „LC“? TAK NEZAPOMÍNEJTE NA „HF“

LCHF se v poslední době stalo „módní“ záležitostí. Existují internetové stránky, FB skupiny a hodně lidí na tom „frčí“. Low carb high fat neboli nízko sacharidové vysoce tukové stravování.

Nízko sacharidové vysoce tukové stravování – o co jde?

Jde o výživový směr založený na výrazném až striktním omezení sacharidů a na jedení relativně neomezeného množství zdravého tuku. Co se týče bílkovin, ty jsou při tomto způsobu stravování doporučovány střídmě.

Spousta lidí si to vůbec nedovede přestavit. Nekonzumovat pečivo, brambory, rýži, těstoviny, pizzu, sladkosti, limonády…. Prostě cokoliv, co je sladké nebo obsahuje škrob. Většinou mají pocit, že by něměli co jíst.

Tak proč někdo jí podle principů LCHF?

Podle těchto principů se většinou začnou stravovat lidé, kteří mají nějaký zdravotní problém – mnohdy jde o cukrovku nebo obezitu. Jde vlastně o terapeutickou dietu. Při nízko sacharidovém vysoce tukovém stravování se totiž nezvyšují hladiny inzulínu, tak jak je tomu u běžného stravování s vysokým obsahem sacharidů. Což je důležité právě u cukrovky, ale i při hubnutí (inzulín je vlastně ukládací hormon).

Jak vypadá složení LCHF stravy?

To záleží na tom, jak dobrý nebo špatný je váš zdravotní stav. Pokud jste diabetik, doporučuje se 20 % až 30 % bílkovin, 60 % až 70 % tuku a 5 % sacharidů. Čím horší je váš zdravotní stav, tím víc tuku potřebujete. Protože tuk nezpůsobuje vyplavování inzulínu. Existují různé úrovně LCHF právě podle příjmů sacharidů – ketogenní do 20 g, umírněná 20-50 g a tzv. liberální 50-100 g sacharidů denně.

A co se při LCHF může jíst?

Při nízko sacharidovém vysoce tukovém stravování se doporučuje jíst hodně kvalitního tuku – kokosový tuk, olivový olej, máslo, ghí (přepuštěné máslo), sádlo, smetana, ořechy, semínka, tučné maso, vejce, tučné sýry…

Zelenina je nezbytnou součástí tohoto způsobu stravování. A protože všechna zelenina obsahuje sacharidy, doporučuje se ta s nejnižším obsahem sacharidů a nejvyšší výživnou hodnotou, což je listová zelenina, kapusta, květák, brokolice. 

Důraz je kladen i na kvalitu používaných surovin a na způsob jejich zpracování. Měla by se jíst kvalitní přirozená strava, která je plná výživných látek. Nedoporučuje se jíst průmyslově upravené potraviny.

Na co si dávat při LCHF pozor?

Lidé často vnímají tu nízko sacharidovou část, tu vysoce tukovou opomíjejí a zvyšují příjem bílkovin. A to není žádoucí.

Mnoho lidí taky vyřadí cukr, a místo něj nakoupí a používají povolená LCHF sladidla (xylitol, erythritol). Jenže cílem je cukr omezit, přestat ho používat a zbavit se na něm závislosti. Začít vnímat a užívat si chuť přirozených potravin včetně těch přirozeně sladkých.

Pokud byste o tomto způsobu stravování chtěli vědět víc, doporučuju vám knihu profesora Tima Noakese, předního světového propagátora nízkosacharidové vysoce tukové stravy, “Revoluce v opravdovém jídle” nebo internetové stránky dietdoctor.com.

Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.