JAK SE ZDRAVĚ A KVALITNĚ STRAVOVAT NA HORÁCH

Stravovat se zdravě a kvalitně doma je vcelku snadné. Jak se ale stravovat zdravě a kvalitně, když vyrazíte s rodinou na hory?

Zdravě a kvalitně jsme na horách jedli vždycky

Když jsme na hory jezdili s mým mužem ještě bez dětí, vybírali jsme si zahraniční destinace s takovým ubytováním, které nám umožňovalo spojit lyžování s gurmánskými zážitky. Vzpomínám si na bohaté snídaně ve formě švédského stolu plné kvalitních sýrů, klobásek, vajíček, jogurtů, zeleniny a ovoce, odpolední kávičku s domácím štrůdlem nebo jiným domácím koláčem a večeři, která byla podávána o několika skvělých chodech ze samých kvalitních surovin. Oběd jsme hravě zvládli v restauraci na ledovci. Ano, to byly časy. 🙂

Jenže s dvěma malými dětmi (3 a skoro 5 let) si o takové dovolené můžeme nechat jen zdát. A to nejen kvůli ceně, ale taky proto, že chceme, aby se naučily lyžovat, a nejvhodnější nám přijde výuka s českými instruktory. Ještě by nezvládly celodenní pobyt na svahu; tu výbornou tyrolskou domácí kuchyni by asi taky neocenily – a konečně, když naše děti chtějí jíst, tak chtějí jíst! A basta.

Takže teď to děláme takhle:

Na hory jezdíme v Čechách. Bydlíme v apartmánech, kde si sami vaříme (myčka podmínkou). 🙂 To má hned dvě výhody. Za prvé nejsme závislí na tom, v kolik hodin se bude jídlo podávat, a můžeme jíst, když máme hlad, a za druhé, a to je snad ještě důležitější – víme, co jíme. A tak i když nejsme doma, jíme dobře a kvalitně. Jednou jsme s dětmi vyrazili do hotelu a chodili jíst do restaurace – už bych to neudělala.

Nemám ráda hektiku. Vypjatým situacím a zbytečnému stresu se vyhýbám obloukem. Proto se vždycky chystám v dostatečném předstihu několika týdnů. Nejdřív si spočítám, kolik budeme potřebovat jídel. Většinou jezdíme na 6 dní, přičemž první a poslední máme na cestu, to znamená, že potřebujeme 4 obědy, 5 večeří (musíme večeřet i ten den, kdy přijedeme). Pak s dětmi naplánujeme naše oblíbená jídla. No a ta pak průběžně vařím, většinou o víkendech. Rovnou toho dělám víc a plánované množství pro 4 hladové krky, které se právě vrátily ze zasněžené stráně, uložím v příslušné krabičce do mrazáku. Díky téhle přípravě se před odjezdem nedostávám do shonu a stresu.

V mém případě to znamená, že mám právě teď v mrazáku připravenou svíčkovou, boloňské ragú, rajskou a roštěnou na houbách – to všechno k obědu. Zároveň tam mám zamražené i knedlíky ze špaldové mouky. Přílohy, jako jsou basmati rýže, quinoa nebo těstoviny beru s sebou, a než ohřeju omáčku, snadno je uvařím. Ještě mám v plánu upéct pohankovou sekanou a uvařit vývar k večeři. Ostatní večeře pořešíme buď tím, co zbyde od oběda, nebo bude „studená“. A na svačinky ještě upeču pár müsli tyčinek z ovesných vloček s oříšky a sušeným ovocem.

Zdravé stravování pro děti

A co s sebou ještě vezeme kromě hotových jídel a příloh?

K snídani to je 5 půllitrových bílých jogurtů, balíček ovesných vloček a pytlík sušených rozinek a brusinek. To je takový snídaňový základ. Potom čaj, tvarohové bio dezerty Matylda, ořechy, 70% čokoládu, tvrdý sýr Edam, několik uvařených vajec, bio mléko, máslo a nesmí chybět pytlíček se solí. A samozřejmě s sebou vezu doma upečené kváskové pečivo.

Na místě kupujeme jenom ovoce a zeleninu.

A jak to vypadá při samotném pobytu na horách?

V kteroukoliv denní dobu si můžeme uvařit horký čaj. Ten s sebou taky bereme na svah. Snídaňový základ můžeme doplnit oříšky a čokoládou nebo obměnit pečivem s máslem a sýrem nebo vajíčkem.

Na svačinu beru do batohu čaj v termosce, ořechy, banány, domácí müsli tyčinky, pečivo s máslem a sýrem nebo vajíčko natvrdo.

Když se vrátíme na oběd, rychle ohřeju vybrané jídlo a uvařím k němu přílohu (tedy když k tomu jen nenapařím knedlík).

Ostatní svačiny a večeře jsou servírovány podle aktuálních chutí, výběr možný ze zásob.

Cestou domů se pak většinou zastavíme v nějaké předem vybrané restauraci na oběd.

Tenhle způsob stravování se mi moc osvědčil. Na první pohled to sice vypadá, že s sebou táhneme půl domácnosti, ale není to vůbec tak strašné. 🙂

Výhody?

Víme, co jíme – zdravé a kvalitní jídlo, které máme rádi. Jíme, když chceme, a nečekáme, až se otevře hotelová restaurace. A zároveň nás to vyjde o dost levněji.

Dřív mi pomyšlení na to, že s sebou vezu jídlo a sama si ho vařím a ohřívám, připadalo jako děs. Měla jsem pocit, že to není žádná dovolená. Že jediná správná dovolená je taková, kde se o nic nestarám a jen si nechávám všechno servírovat pod nos. No, s dětmi se toho v mém životě změnilo mnohem víc než jen pohled na to, jak trávím čas volna. A víte co? Já si to takhle vážně strašně užívám! 🙂

Přeju vám krásný pobyt na horách bez kompromisů v kvalitě jídla!

Pokud přemýšlíte, že byste se chtěli se svými dětmi taky stravovat zdravě, ale nevíte, jak na to a kde začít, objednejte si 4 týdenní emailový kurz zdravého stravování pro děti a společně objevte principy zdravého stravování krok za krokem.

Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.