Hrachová kaše

HRACHOVÁ KAŠE

“Fuj, hrachová kaše,” běžná reakce, se kterou se setkávám. Chápu. Když byla ve školní jídelně k obědu hrachová kaše, ta divná hnědo-zelená hromada, která vypadala…velmi zvláštně a chutnala ještě hůř, oběd jsem většinou vynechala. Vzhledem k tomu, že tu sdílím recept na hrachovou kaši, asi vás nepřekvapí, že dnes ji mám ráda. Stejně jako čočku, fazole i cizrnu.

Hrách patří mezi luštěniny. Ty většina lidí stále opomíjí. Zatímco v průměru sní každý Čech za rok cca 80 kg masa, 70 kg brambor a 40 kg pečiva, luštěnin sní jen 3 kg.

Přitom luštěniny jsou velmi zdravé a prospěšné. Jejich pravidelná konzumace pomáhá snižovat hladinu cukru a tuků v krvi, takže pravidelného konzumenta chrání před vznikem diabetu a srdečně cévních nemocí.

Jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin. Pokud jste vegetariáni, zkombinujte je s obilovinami, zvýšíte tím využitelnost bílkovin. Luštěniny obsahují množství vlákniny, která je úžasnou potravou pro střevní mikroflóru. Najdeme v nich minerální látky jako vápník, fosfor, draslík a zejména vitamíny skupiny B.

Proč jíst hrách?

Hrách a jídla z něj zasytí a dodají potřebnou energii na dlouhou dobu. Podporuje tvorbu svalové hmoty, zdraví tkání a kostí. Je prospěšný pro trávicí trakt, pomáhá snižovat hladinu cholesterou a zbavuje tělo jedovatých látek. Zvyšuje citlivost na inzulín, aktivuje přeměnu v buňkách a má pozitivní účinky na srdce. Posiluje nervy a je vhodný v případě oslabené nervové soustavy, podrážděnosti, deprese a nespavosti.

Hrách pro každého

Hrách je vhodný pro každého. Pro děti i dospělé, pro těhotné a kojící, pro sportovce i pro lidi s nemocemi srdce.

Více luštěnin

Zkuste zařadit luštěniny do svého jídelníčku alespoň 1 x týdně a postupně počet porcí navyšujte. Věřte, že jejich příprava není vůbec tak náročná jak se traduje. Pokud nejste na luštěniny zvyklí, začněte s menšími porcemi, váš střevní trakt si bude muset na novou“ potravinu zvyknout. Jakmile se to stane a váš střevní trakt obsadí dostatečné množství zdraví prospěšných bakterií, nebudete trpět ani žádnými nadýmacími potížemi (ano, myslím prdění 😀🙊).

Když máte uvařený hrách, připravíte hrachovou kaši doslova do pár minut. Uvařte si hrách třeba o víkendu a dejte ho do lednice. V týdnu, až přijdete z práce domů ho jen vyndáte prohřejete a pak podle receptu níže doděláte. V tu chvíli se hrachová kaše stává velmi rychlou, chutnou a výživově velmi hodnotnou večeří.

Další recepty na rychlé, chutné a výživné večeře najdete v mém ebooku “10 RYCHLÝCH A ZDRAVÝCH VEČEŘÍ NEJEN PRO DĚTI”. Stáhněte si ho tady >>>

HRACHOVÁ KAŠE

Potřebujete (4-6 porcí):

  • 350 g hrachu
  • Sůl (1 lžička)
  • 2 stroužky česneku
  • 2 větší oloupané cibule
  • 1,5 lžíce sádla
  • 100 ml kuřecího vývaru (vývaru z uzeného masa)
  • lžíci sušené majoránky

Jak na to:

  • Večer namočte hrách.
  • Druhý den slijte vodu, ve které byl namočený a dejte ho vařit do hrnce s novou vodou a 1 lžičkou soli tak, aby byl alespoň 3 cm ponořený. Jakmile změkne (trvá to cca 40-50 minut), sceďte ho.
  • Než se hrách uvaří, oloupejte si cibuli a česnek. Polovinu cibule nakrájejte najemno, zbytek na kolečka.
  • Do pánve dejte část sádla a nechte na něm najemno nakrájenou cibuli zesklovatět, ke konci přidejte prolisovaný česnek. Všechno přidejte do hrnce k uvařenému hrachu a přilijte vývar. Ještě přidejte majoránku podrcenou v dlaních. Přiveďte k varu, zmírněte plamen a vařte cca 3 minuty.
  • Mezitím v pánvi na středním ohni rozehřejte zbytek sádla a dozlatova orestujte cibuli nakrájenou na kolečka.
  • Hrách rozmixujte tyčovým mixérem na kaši, případně dochuťte solí.
  • Kaši ozdobte orestovanou cibulkou.

TIP:

  • Pokud kaši podáváte s uzeným masem, můžete místo kuřecího vývaru použít vývar z uzeného masa.
  • Kaši pro své strávníky uděláte zajímavější a chutnější, když ji budete servírovat s  orestovanou cibulkou, do které přidáte na kostičky pokrájený a orestovaný kvalitní špek.
  • Párek děti většinou taky milují, zkuste vybrat bio párek nebo takový, který neobsahuje glukózu, dusitany, glukamáty a podobné „dobroty“. Já kupuju od biofarmy Sasov nebo v Lidlu.

Dobrou chuť! 🙂

Líbí se vám recept? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.