5 TAJNÝCH INGREDIENCÍ PRO ZDRAVÍ PO CELOU ZIMU

S příchodem října se většina z nás začíná obávat nemocí a nachlazení. A co teprve uprostřed zimy! Měsíce chladného počasí a šedých dnů nám pomalu ubírají energii a snižují naši schopnost bránit se virům a bakteriím.

Musím to zaťukat, ale kromě nějaké té rýmy zvládáme letošní sezónu zatím dobře. Věřím, že je to hlavně tím, že během celého roku jíme spoustu zeleniny, ovoce a jídlo připravujeme z opravdových čerstvých surovin. Zároveň trávíme dostatek času na čerstvém vzduchu, protože máme to štěstí, že žijeme na úpatí Brd, kde je poměrně čistá příroda a díky domu na vesnici můžeme být venku, kdykoliv si vzpomeneme.

Přesto o naši imunitu přes zimu cíleně pečuju ještě o něco víc. Tady je mých 5 tajných ingrediencí:

1. Cibule a česnek

O tom, že cibule a česnek fungují jako přírodní antibiotikum, slyšel už určitě každý z vás. Obsahují látky, které mají protizánětlivé, antibakteriální a protivirové účinky a taky posilují imunitu.

Velkou výhodou česneku a cibule je, že je snadno použijete každý den. Přidáte je do polévek, restovaných směsí zeleniny, rizot, omáček nebo je můžete péct s masem. Ale skvělé jsou i v pomazánkách – vynikající je třeba rybičková, guacamole z avokáda nebo samotná česneková. Kdykoliv začínám vařit, sahám po cibuli. Do guláše na 1 kg masa dávám 1 kg cibule (a žádnou mouku). V pracovním týdnu si k obědu chystám plný talíř restované zeleniny, a to vždycky začnu cibulí a skončím česnekem. Otoustovaný kus staršího kváskového chleba potřený česnekem a posypaný strouhaným sýrem je přímo lahůdka. A na brambory na česneku ne, že nedáme dopustit, brambory na česneku milujeme! 🙂

A pamatujte si, že abyste z česneku měli co největší užitek, používejte ho syrový a do vařených jídel ho přidávejte co nejpozději, ideálně před koncem vaření.

2. Kysané zelí

Když jsem byla malá, nakládalo se u babičky zelí pravidelně každý rok. Dokonce jsem ho vlastníma nohama šlapala. To mě moc bavilo! 🙂 Pak jsem se od všech chytrých rad naší babičky dostatečně odklonila, abych se k nim jako dospělá máma dvou malých dětí pokorně vrátila. Jen dneska už to zelí nešlapu, ale manžel ho pořádně pěchuje rukama.

Jinak kysané zelí zvyšuje obranyschopnost organizmu a pomáhá bojovat proti únavě. A taky pomáhá vylučovat toxické látky z těla. Je skvělým zdrojem probiotik lepších než z lékárny! A řekla bych, že krásně voní. 🙂

A jak ho jíme? Hlavně samotné. Ale i zelňačka a segedín se přes zimu hojně objevují na našem stole.

3. Křen

Jestli jste už někdy ochutnali čerstvě nastrouhaný křen, pak víte stejně dobře jako já, že skvěle pročišťuje dutiny. A nejen to. Potlačuje bakteriální infekce a taky zlepšuje prokrvení (když ho sníte hodně, začnete se potit).

Doma si ho strouháme na steak, spolu s hořčicí ho jíme k sekané (i k té z pohanky), přidávám ho do šťouchaných brambor nebo šťouchaného květáku. A rádi si dopřejeme i křenovou pomazánku.

4. Zázvor

I zázvor působí protizánětlivě a posiluje imunitní systém. Dokáže prohřát celé tělo a má relaxační účinky. Kdykoliv je mi zima nebo cítím, že se „necítím“, okamžitě vařím zázvorový čaj s medem. A dopřávám si ho i průběžně. Když večer děti usnou, je čas na hrnek zázvorového čaje. Ve formě prášku nebo nadrobno nakrájeného kořene ho používám do teplé kuchyně. Ráda si ho přidávám do základů zeleninových směsí.

5. Spánek

Vím, že na spánku spousta lidí „šetří“. Říkají, že mají moc práce nebo že je škoda prospat 1/3 života. Já osobně bez dostatečného spánku (minimálně 8 hodin denně) nejsem schopná pořádně fungovat. Takže dostatečný spánek je 5. velmi důležitou ingrediencí v boji proti nemocem! A moc doporučuju tenhle „lék“ v dostatečném množství užívat i vám.

Na mém Facebooku najdete jednoduché a zdravé recepty. A jestli tam se mnou ještě nejste, klikněte tady.

Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.