10 KROKŮ, JAK ZAČÍT NEJEN HUBNOUT

Taky jste už vyzkoušeli různé dietní přístupy? A výsledek? Kila prostě drží a nechtějí se pustit nebo si občas dají říct, ale zase se vrátí Jestli jsou vaše scénáře při hubnutí nebo snaze začít se zdravým životem podobné, prozradím vám jednu zásadní věc: abyste byli (nejen) při shazování kil úspěšní, musí vás to bavit! Je potřeba, abyste z toho měli radost a hlavně – abyste to chtěli zvládat celoživotně. Když to hodně zjednoduším, nejčastější přístup k léčbě nadváhy je „nežer a cvič“. A ještě „počítej kalorie“. Pokud vím, není to ale přístup, který by většinu lidí zrovna bavil. 

Podívejme se dnes spolu na to, jak s hubnutím začít a jak postupně přejít na zdravý životní styl. 

KROK ČÍSLO 1 – ZAMĚŘTE SE NA ZDRAVÍ

Nemějte snížení váhy jako hlavní cíl. Prvotním přínosem by mělo být zdraví, energie a získání lepšího pocitu vůbec. Když se správně stravujete a jste fyzicky aktivní, máte víc energie a cítíte se prostě líp! Zaměřte se tedy na to, jak se celkově máte, a snížení váhy nechte až na druhém místě. 

KROK ČÍSLO 2 – VÁHU ŠOUPNĚTE HLUBOKO DO SKŘÍNĚ

Váhu dejte prostě pryč a jako vodítko a měřítko hubnutí používejte své kalhoty (ne elastické). 🙂 Hubnutí je postupný proces a sledování čísla na váze může být pro někoho deprimující. Zároveň vaše hmotnost kolísá na základě mnoha různých faktorů, jako je denní doba vážení, příjem tekutin, menstruační cyklus, to jestli jste byli na toaletě atd. Naše oblečení vypráví mnohem pravdivější příběh. 😉 Pokud nedopnete džíny, je čas podívat se na to, co a jak jíte.

KROK ČÍSLO 3 – PIJTE VODU

Začněte pít vodu, nejlépe neperlivou. Můžete si ji ochutit plátkem citronu, okurky, několika lístky máty nebo třeba malinami a ostružinami. Všechny ty coly, slazené limonády, pivo a jiný alkohol buď schovejte někam do temného sklepa, nebo je rovnou vylejte. Aspoň nebudete mít pokušení. Případně si udělejte zelený, černý nebo bylinkový čaj (ideálně sypaný). A samozřejmě ho pijte neslazený. Stejně tak kávu. Dejte si ji, taky si na ní pochutnám. Ale neslaďte. Uvidíte, jak dobře se budete po měsíci cítit.

KROK ČÍSLO 4 – UDĚLEJTE SI PLÁN

Když si svůj den předem rozvrhnete, usnadníte si dodržování cílů. Zakončete svůj den plánem na ten další. Je důležité vědět, co budete jíst, kdy budete cvičit a kdy odpočívat. Nastavte si taky odchod do postele a ranní budíček. Dělejte si i týdenní rozvrhy. Zamyslete se nad tím, co budete celý týden jíst, a podle toho nakupte. Na důležité denní a týdenní aktivity si dejte alarm na telefonu. Nevynecháte tak jídlo ani cvičení!

KROK ČÍSLO 5 – JEZTE KVALITNÍ POTRAVINY

Až půjdete nakupovat, nechte v obchodě všechny sušenky, chipsy, polotovary, ochucené jogurty, limonády, párky… Kupte si jen čerstvé základní potraviny – úplně běžnou zeleninuovoce, bílý jogurt, sýr (ne tavený), máslo, vajíčka, maso, luštěniny, semínkaořechy (nesolené). A doma si uvařte dobré jídlo!

KROK ČÍSLO 6 – JÍDLO SI UŽÍVEJTE!

Pokud nemáte čas věnovat pozornost tomu, co jíte, nikdy nezhubnete. Jinými slovy, pokud do sebe jídlo házíte, zatímco kontrolujete emaily nebo sledujete televizi, pravděpodobně se budete přejídat. Takže stop! Od teď věnujte svému jídlu plnou pozornost. Jezte u jídelního stolu nejlépe s rodinou nebo přáteli, při jídle se zklidněte a věnujte se jen svému talíři; vnímejte, jak jídlo vypadá, jak voní, jak chutná. Každé sousto důkladně přežvýkejte.

KROK ČÍSLO 7 – NA CESTY VŽDYCKY SE SVAČINOU!

Většina lidí dokáže dodržovat správné stravování v běžném každodenním životě. V momentě, kdy vyrazí na cestu nebo výlet, své zvyky často poruší. A po krocích vpřed pak přichází krok zpátky. Což je škoda. Když budete plánovat (viz bod 4) a připravíte si na cestu příhodnou svačinku ze základních a kvalitních potravin, máte vyhráno. Tatranka ani bageta koupená na benzínce to opravdu nebude. Přiznám se, že mně se svačiny podařilo začít chystat, až když jsem je potřebovala pro své děti. Dneska si ale jakýkoliv (byť krátký) výlet bez doma připravené dobroty neumím představit. 

KROK ČÍSLO 8 – NEBĚHEJTE, CHOĎTE

Pohyb je pro nás přirozený. Zkuste někdy sledovat malé děti. (Aspoň ty moje jsou tedy neustále v akci.) 🙂 A pokud máte navíc nadváhu, je pro vás chůze pohyb číslo jedna. Téměř každý najde prostor na 20 minut chůze několik dní v týdnu. Pokud se snažíte o zdravější životní styl a chcete zhubnout, je to skvělý začátek. Většinou si myslíme, že cvičení musí být extrémní, aby bylo účinné, ale to není pravda. Věděli jste, že cvičení se na hubnutí podílí asi jen 20 %? Přesto může být každodenní chůze obrovským přínosem. Mimochodem, doporučuje se denně ujít 10.000 kroků. Takže nechte auto doma nebo ho zaparkujte o pár bloků dál a zbytek dojděte pěšky. Zapomeňte na výtah a použijte schody. Kolegovi v práci neposílejte email, zvedněte se a dojděte za ním A kroky budou naskakovat. A pokud si říkáte, proč byste se měli pohybem unavovat, když se na hubnutí podílí tak málo, pak věřte, že pohyb zlepšuje fungování mozku, snižuje krevní tlak, zvyšuje energii, zlepšuje náladu a mnoho dalšího. 🙂

KROK ČÍSLO 9 – JEZTE JEN TEHDY, KDYŽ MÁTE HLAD!

Všimli jste si toho, že většina z nás jí, protože „prostě máme chuť“? Nebo dokonce žízeň? Nebo se nudíme a nevíme coby? Hmm, tak si něco dáme Od teď se vždycky, když si budete chtít „něco dát“, zastavte a zeptejte se sami sebe: „Mám opravdu hlad?“ Pokud si odpovíte ano, najezte se. Ale nejdřív se napijte vody, možná je to žízeň… 🙂 A u stolu nezapomeňte vnímat své jídlo. 

KROK ČÍSLO 10 – UŽÍVEJTE SI CESTU A MĚJTE ZMĚNU JAKO SVOU PRIORITU

Jak jsme si řekli v prvním bodě, zaměřte se na své zdraví. Nekoukejte za devatero hor a devatero řek, až budete o x kilo lehčí. Užívejte si cestu, každou, byť malou změnu svého stravování a chování. Nezapomeňte, že vás to musí hlavně BAVIT! A dávejte změně přednost před vším ostatním.

Držím vám palce. Pokud cítíte, že na vaší cestě ke zdraví a štíhlosti potřebujete pomoct, klikněte tady. Ráda vám pomůžu! 🙂

 Líbil se vám článek? Lajkujte ho a sdílejte se svými přáteli. 🙂

Jsem specialistka na výživu a zdravý životní styl. K výživě mě přivedla touha po dítěti, které léta nepřicházelo. Až když jsem zjistila, jak zásadně to, co jíme a jak žijeme, ovlivňuje naše zdraví, začal se můj život ubírat vytouženým směrem. Dnes se výživě věnuju profesně. Předávám znalosti a ukazuju, jak zdravý životní styl začlenit do – někdy příliš rychlého – života a jak se o své tělo starat tak, aby dobře sloužilo nejen dneska a zítra, ale třeba i za 50 let. Díky svým zkušenostem se zaměřuju na maminky s dětmi a na ženy, které chtějí otěhotnět. Pomáhám i těm, kteří chtějí zhubnout nebo zlepšit zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.